Allmänna Villkor och Avtalsförhållanden

Dessa allmänna villkor och avtalsförhållanden (hädanefter benämnda ”Villkoren”) reglerar avtalsförhållandet mellan kunden (hädanefter benämnd ”Kunden”) och Premiumpooler (hädanefter benämnt ”Leverantören”) vid köp av varor och tjänster. Vid garantianspråk ska Kunden kontakta Leverantören direkt. Leverantören förbehåller sig rätten att ensidigt ändra dessa Villkor utan föregående meddelande.

Orderhantering

Offerten utfärdad av leverantören är giltig i fyra (4) veckor från utfärdandedatum, såvida inget annat anges. Genom att underteckna offerten godkänner Kunden beställningen av de specificerade varorna. Efter godkännandet erhåller Kunden ett ordererkännande, vilket fungerar som bekräftelse på att varorna har beställts. Kunden är ansvarig för att noggrant granska ordererkännandet och säkerställa att det överensstämmer med den ursprungliga beställningen. Genom att underteckna ordererkännandet ingår Kunden ett bindande avtal med Leverantören. Ordererkännandet är giltigt i sex (6) veckor, om inte annat överenskommits. Därefter erhåller Kunden ett preliminärt leveransbesked.

Betalning

Faktura utfärdas till Kunden efter att varorna har avropats. Fakturan ska erläggas i förskott, om inte annat avtalats. Leverantören förbehåller sig rätten att inneha leveransen om fakturan inte betalas i enlighet med avtalade villkor. Vid försenad betalning debiteras dröjsmålsränta i enlighet med gällande referensränta. Vid utskick av betalningspåminnelse tillkommer en påminnelseavgift.

Vid schaktarbete

Om vi stöter på berg som behöver sprängas eller avlägsnas på annat sätt, tillkommer denna kostnad utöver det som ingår i grävningsarbetet för poolen.

Avbeställning

Vid avbeställning av en vara efter att avtalet har ingåtts förbehåller sig Leverantören rätten att debitera en avbeställningsavgift motsvarande tio (10) procent av orderns totala värde, eller ett högre belopp om Leverantören kan påvisa större skada. Pooler och pooltak som redan är i produktion kan ej avbeställas under några omständigheter.

Äganderätt

Leverantören behåller äganderätten till varan tills full betalning har erlagts. Vid utebliven betalning har Leverantören rätt att återta varan. Vid överlämnande av varan övergår ansvaret för eventuella risker, såsom skador, till Kunden.

Leverans och Leveranstid

Leverans av varorna sker till tomtgränsen under följande förutsättningar:

  • Kunden är bosatt på fastlandet.
  • Väg- och broförbindelser är tillräckliga för tungt fordon med släp.
  • För vissa produkter kan separat kranbil vara erforderlig, vilket innebär ytterligare kostnader. Dessa villkor specificeras vid beställningstillfället.

Leveranstider är preliminära och underkastade force majeure eller andra omständigheter utanför Leverantörens kontroll. Leverantören ersätter inte extra kostnader för hantverkare eller liknande vid försenad leverans. Kunden rekommenderas att boka hantverkare först efter att produkterna har levererats. Restnoterade produkter levereras när de åter finns i lager.

Efter leverans är Kunden ansvarig för att förvara produkterna på ett torrt och skyddat sätt. Större produkter, såsom poolstommar, bör täckas med presenning.

Transportskador

Kunden är skyldig att inspektera godset vid leveranstillfället innan kvittering av transporthandlingar sker. Vid upptäckta transportskador ska dessa omedelbart anmälas till transportbolaget och Leverantören. Synliga skador på kolli ska dokumenteras av chauffören och fotograferas.

Om synliga skador inte noteras på fraktdokumenten vid mottagandet, accepteras ingen reklamation. Dolda skador ska anmälas inom sju (7) dagar efter mottagen leverans. Kunden ska bevara emballaget för eventuell inspektion.

Efter att montering påbörjats accepteras inga reklamationer.

Reklamation

Vid reklamation har Leverantören rätt att på egen bekostnad avhjälpa felet. Kunden ska registrera reklamationsärendet online via Leverantörens hemsida. För ytterligare instruktioner angående reklamationsprocessen ska Kunden kontakta Leverantören. En reklamation är inte automatiskt godkänd som ett garantiärende vid registrering. Kunden rekommenderas att fotografera den reklamerade varan för att underlätta och påskynda handläggningen. Dessa bilder bör bifogas vid registreringen.

En skadad produkt ska returneras komplett, väl emballerad (helst i originalförpackning) och så snart som möjligt. Ersättningsprodukt kan i vissa fall tillhandahållas efter att den defekta produkten mottagits av Leverantören.

Garantianspråk

Garantianspråk ska riktas till Leverantören. Leverantören lämnar två (2) års garanti på pooltillbehör, om inte annat specificeras. Produkten ska användas i enlighet med dess avsedda ändamål och de instruktioner och skötselanvisningar som medföljer.

För spabad från MasterSpas, Hydropool och Wellis gäller fem (5) års garanti på elektronikkomponenter, fem (5) år på akryl och sju (7) år på stomme. Belysning, nackkuddar och lock omfattas inte av garantin. Felanmälan registreras via Leverantörens hemsida eller direkt via leverantör.

Garantin omfattar inte:

  • Egna kostnader för arbete
  • Förslitningsdetaljer som packningar och halogenlampor
  • Elektriskt material som skadats på grund av fasbortfall, strömstötar eller åskväder
  • Skador orsakade av felaktiga vattenvärden, såsom pH-värde eller saltvärde
  • Frysskador orsakade av felaktig vinterförvaring
  • Skador orsakade av för höga vattentemperaturer
  • Arbete för att komma åt inbyggt spabad; det krävs 60 cm fritt utrymme runt spabad för att reparation ska kunna utföras
  • Kostnader för demontering och återuppsättning av annan utrustning i samband med skada (som inte levererats av Leverantören)
  • Skador och reparationer orsakade av Kundens vårdslöshet, försummelse av underhåll eller olyckshändelser
  • Ersättning för inkomstförlust eller andra omkostnader såsom vatten, telefonsamtal etc.

Vid godkänd garanti repareras varan om möjligt, annars byts den ut. Kunden ansvarar för demontering och återuppsättning av varan.

En skadad produkt ska returneras komplett, väl emballerad (helst i originalförpackning) och så snart som möjligt. Ersättningsprodukt kan i vissa fall tillhandahållas efter att den defekta produkten mottagits av Leverantören.

Övriga Garantier

  • Liner: Tio (10) års läck garanti för svetsning.
  • Poolrobot: Tre (3) års garanti.
  • Poolstommar och Thermoblock: Tio (10) års garanti. Ersättning ges i form av nytt material.
  • Glasfiberpooler: Tio (10) års garanti mot osmos och hål. Dessa repareras på plats.

Force Majeure

Vid force majeure, såsom extrema väderhändelser, strejk, krig, leverans- och transportproblem, valutafluktuationer, lagstiftning etc., har både Kunden och Leverantören rätt till förlängning av affärsuppgörelsen. Om förseningen överstiger sextio (90) dagar, har båda parter rätt att häva avtalet skriftligen utan rätt till ersättning.

Integritet

För att kunna tillhandahålla en offert för varor och tjänster, behöver Leverantören behandla Kundens personuppgifter. Leverantören värnar om Kundens integritet och behandlar personuppgifter i enlighet med gällande lagar. Personuppgifter sparas så länge det är nödvändigt för att uppfylla Leverantörens åtagande gentemot Kunden. Leverantören delar inte personuppgifter med tredje part utan Kundens samtycke, förutom när det är nödvändigt för att uppfylla åtaganden genom leverantörer och underleverantörer. Leverantören skyddar personuppgifter mot obehörig åtkomst och spridning.

Personuppgifter samlas in vid onlineköp, offertförfrågningar, e-post, sociala medier och telefon. Dessa uppgifter används för att tillhandahålla och förbättra produkter och tjänster. Leverantören kommunicerar förbättringar och nyheter via främst digitala kanaler.

G-PYYDNXV3WM AW-11487175094, GT-T9HSM9ZN